Innowacja pedagogiczna z historii i społeczeństwa

 

„Czas, przestrzeń i fakty historyczne”

 

     Historia wszystkim kojarzy się z wkuwaniem dat, szperaniem w starych dokumentach i czytaniem oraz mapą. A tak naprawdę jest fascynująca poprzez możliwość zetknięcia się 

z wytworami naszych przodków. Czyż nie jest przyjemne przeczytać wspomnienia czy listy osób, które uczestniczyły w ważnych dla naszej historii wydarzeniach.

 

Dotknąć przedmioty, których już nie używamy a nasi przodkowie uważali za cud techniki! Dlatego właśnie na lekcjach historii uczniowie mają możliwość pracy z tekstami źródłowymi, materiałem ilustracyjnym lub starymi przedmiotami. Obserwują zmiany w przestrzeni na podstawie map historycznych.Nanoszenie kolorów na mapki konturowe to nie tylko nauka, ale również świetna zabawa.

 

    Ale to nic w porównaniu z praktycznymi umiejętnościami, które uczniowie mogą nabyć oraz wyćwiczyć podczas lekcji historii. Każdy z nas posługuje się czasem, każdemu z nas może zdarzyć się podróż z przesiadkami. I wtedy właśnie przydaje się umiejętność obliczania czasu. Uczniowie obliczają mijające lata, wskazują godzinę na zegarze ratusza, zaznaczają na kalendarzach ważne wydarzenia. Wydaje się proste, ale poćwiczyć nie zawadzi szczególnie ze starym zegarem tarczowym.

 

 

 

 

              

Autor: Magdalena Poloczek
NA GÓRĘ