Projekt edukacyjny "Na zdrowie"
Projekt "Na zdrowie" 2021
PROJEKT „NA ZDROWIE”
dla wszystkich uczniów klas 1 - 8
W tegorocznym projekcie „Na zdrowie” uczniowie będą zdobywać wiedzę o zdrowiu biorąc udział w konkursach – indywidualnych i klasowych.
Konkurs recytatorski „Zdrowie”. Dla uczniów klas 1- 3
W przypadku, gdy uczniowie klas 1-3 wrócą do nauki w szkole:
14.04.2021 o godz. 12.00 w sali nr 43.
W przypadku nauki zdalnej: filmik z nagranym wierszem należy wysłać do 16.04.2021 na adres: dominikaszkola@interia.pl
Konkurs plastyczny „Śmiech to zdrowie" - Dla uczniów klas 1- 4
Praca powinna być dostarczona (przez uczniów klasy 4 oraz w przypadku nauki zdalnej uczniów klas 1-3- w formie elektronicznej na adres: barbara.chudy.sp10@gmail.com – indywidualnie lub przez wychowawcę) - do 16.04.2021r.
Podpowiedź: Będzie wspaniale, jeśli wszyscy uczniowie np. na zajęciach z plastyki wspólnie się pośmieją, a następnie indywidualnie wykonają ilustrację do wiersza (każda klasa ma inny, specjalnie wybrany wiersz polskiego poety – w załączniku).
Galeria prac pojawi się w szkole i na stronie internetowej szkoły.
Quiz o zdrowiu i higienie Dla uczniów klas 5- 8 (w dwóch kategoriach wiekowych)
Konkurs klasowy
Na lekcjach biologii każdej klasy w tygodniu od 12 do 16.04.
Konkurs plastyczny „Zróbmy szum wokół zdrowia”
Przedmiotem konkursu plastycznego jest wykonanie plakatu na temat zdrowego stylu życia oraz aktywności fizycznej.
Dla uczniów klas 5- 8
Praca powinna być dostarczona w formie elektronicznej na adres: barbara.chudy.sp10@gmail.com) - do 16.04.2021r.
Szkolni koordynatorzy projektu – Zespół ds. zdrowia
PROJEKT EDUKACYJNY „NA ZDROWIE”
dla wszystkich uczniów klas I - VIII
Istotą projektu „Na zdrowie” jest samodzielna praca uczniów polegająca na realizacji konkretnego przedsięwzięcia związanego ze zdrowiem na podstawie ustalonych założeń.
Bezpośrednimi koordynatorami projektu w ramach klasy są wychowawcy.
Projekt swoim zakresem obejmuje różne przedmioty, dlatego ważne jest zaangażowanie pozostałych nauczycieli, w tym wychowawców świetlicy.
Projekt pozwala także na wspieranie uczniów przez rodziców.
I. Cele projektu „Na zdrowie”:
- kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci i młodzieży oraz promowanie zdrowego stylu życia;
- rozwijanie umiejętności współpracy i komunikowania się;
- rozwijanie kompetencji, takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
- rozwijanie umiejętności planowania i organizowania własnych działań;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
- rozwijanie zdolności, zainteresowań i talentów;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za działania własne i zespołu;
- rozwijanie umiejętności zaprezentowania wykonanej pracy.
II. Harmonogram:
Na realizację projektu uczniowie mają dwa tygodnie.
Trzy etapy projektu:
1) Pod okiem wychowawcy wszyscy uczniowie w klasie dzielą się na PIĘC zespołów zadaniowych. Każdy zespół otrzymuje temat, jakim ma się zająć. Korzystniej jest, gdy uczniowie współdecydują o tym, czym się będą zajmować. To wpłynie na ich motywację do pracy, gdyż będzie to ICH projekt.
2) Etap akcji i działania - wychowawca i inni nauczyciele pełnią rolę doradczą, wspierającą i motywującą. Warto pamiętać, że odpowiedzialność za realizację ponoszą uczniowie – pomagajmy, ale nie działajmy za nich! Jednocześnie bierzmy pod uwagę fakt, że uczniowie, nie mając doświadczenia, np. mogą nie pomyśleć o konsultowaniu się i pomocy dorosłych – wychodźmy z taką propozycją.
3) Etap podsumowań – po upływie dwóch tygodni wszystkie zespoły prezentują pozostałym uczniom w klasie efekty swoich działań. Prezentacja odbędzie na w ostatnim tygodniu lutego:
- klasy I-IV – podczas jednej z lekcji – koordynatorem pani Barbara Heppa-Chudy
- klasy V-VIII – podczas lekcji biologii – koordynatorem pani Edyta Beśka.
III. Działania:
Podział uczniów w klasie na 5 zespołów zadaniowych.
Każdy zespół zajmuje się przez czas trwania projektu jednym aspektem zdrowia i przypisanemu mu zadaniu.
I ZESPÓŁ
Temat: Pamiętaj o zdrowym drugim śniadaniu!
Zadanie dla klas I-III: Wykonanie albumu i zaprezentowanie, prezentującego pomysły na zdrowe i smaczne śniadanie do szkoły. W albumie powinny zostać też uwzględnione powody, dlaczego należy jeść drugie śniadanie. Opcjonalnie zespół może dodatkowo przygotować i zaprezentować zdrowe drugie śniadanie.
Zadanie dla klas IV-VIII: Wykonanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej, prezentującej pomysły na zdrowe i smaczne śniadanie do szkoły. W prezentacji powinny zostać też uwzględnione powody, dlaczego należy jeść drugie śniadanie. Opcjonalnie zespół może dodatkowo przygotować i zaprezentować zdrowe drugie śniadanie.
II ZESPÓŁ
Temat: Bezpieczna i ciekawa przerwa.
Zadanie: Przygotowanie i zaprezentowanie (omówienie) plakatu na temat „Bezpieczna i ciekawa przerwa”. Technika wykonania pracy dowolna – rysunek, malunek, wyklejanka, grafika komputerowe.
III ZESPÓŁ
Temat: W rytmie zdrowia.
Zadanie dla uczniów klas I-III: Nauczenie się i zaprezentowanie wybranej piosenki nt. higieny, pielęgnacji ciała i czystości.
Zadanie dla uczniów klas IV – VIII: Ułożenie i zaprezentowanie piosenki rap nt. higieny i czystości.
IV ZESPÓŁ
Temat: Szkoła w ruchu.
Zadanie: Trenowanie skoków na skakance. Metoda skakania jest dowolna.
Podczas prezentacji każdy uczeń skacze przez 60 sekund. Można też zaprezentować ciekawe sposoby skakania i zabaw na skakance.
V ZESPÓŁ
Temat: Wolny czas… od nudy!
Zadanie dla uczniów klas I-III: Przygotowanie i zaprezentowanie plakatu lub komiksu (historyjki opatrzonej tekstem) na temat ciekawych sposobów spędzania wolnego czasu. Technika wykonania pracy dowolna – rysunek, malunek, wyklejanka, grafika komputerowe.
Zadanie dla uczniów klas IV – VIII: Przygotowanie i zaprezentowanie własnego komiksu (historyjki opatrzonej tekstem) na temat ciekawych sposobów spędzania wolnego czasu. Technika wykonania pracy dowolna – rysunek, malunek, wyklejanka, grafika komputerowe.
Szkolni koordynatorzy projektu - Barbara Heppa-Chudy i Edyta Beśka.
Brawo pierwszoklasiści i drugoklasiści!
Pokazaliście, że wiecie dlaczego warto jeść drugie śniadanie, zaprezentowaliście swoje pomysły na ciekawe spędzenie wolnego czasu i bezpieczną zabawę na szkolnej przerwie.
Wyśpiewaliście zasady dotyczące higieny i udowodniliście, że potraficie skakać na skakance.
Spisaliście się na medal.
Trzecio i czwartoklasiści pokazali albumy prezentujące pomysły na zdrowe i smaczne śniadanie do szkoły, komiksy na temat ciekawych sposobów spędzania wolnego czasu oraz plakaty o bezpiecznej przerwie.
Dziewczynki z klasy III przygotowały nawet choreografię do piosenki o myciu zębów, a chłopcy z IV klasy w rytmie rapu zaśpiewali autorską piosenkę o myciu się. Bez dwóch zdań poradzili sobie także ze skakaniem na skakankach.
Gratulujemy!