Innowacja pedagogiczna "TOC w DZIESIĄTCE 2"
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Marii Curie - Skłodowskiej w Katowicach
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „TOC W DZIESIĄTCE 2”
autor: mgr Sabina Celder-Dudek
Wstęp
Innowacja pedagogiczna „TOC W DZIESIĄTCE 2” ma charakter innowacji organizacyjnej. Innowacja polega przygotowaniu nauczycieli oraz uczniów do wprowadzenia narzędzi krytycznego myślenia w nauczaniu i jest kontynuacja.
Krótko o TOC (Dr Eliyahu M. Goldratt):
TOC – to uniwersalny program edukacyjny w formie trzech prostych narzędzi graficznych do zastosowania na wszystkich poziomach edukacyjnych – od przedszkola do szkoły wyższej
(i więcej).
Uniwersalność programu polega na tym, że trzy narzędzia (Chmura, Gałąź, Drzewko Ambitnego Celu) można zastosować do wszelkich treści edukacyjnych występujących w edukacji, takich jak:
- Związki przyczynowo- skutkowe występujące w treściach wszystkich przedmiotów
- Zapamiętanie na bazie zrozumienia a nie „wykucia”
- Analiza treści, umiejętność tworzenia nowej wiedzy, tworzenie hipotez, argumentacja, ocenianie – czyli myślenie krytyczne
- Planowanie pracy (sprawy wychowawcze)
- Podejmowanie samodzielnych decyzji przez uczniów i przewidywanie ich konsekwencji
- Poprawna komunikacja w klasie
- Analiza konfliktów i umiejętność znajdowania ich rozwiązań
Według Narzędzi krytycznego myślenia do tworzenia środowiska ustawicznego rozwoju konieczne jest nieustanne odpowiadanie sobie na trzy pytania:
Co zmienić?
W co zmienić?
Jak spowodować zmianę?
Autor innowacji:
mgr Sabina Celder-Dudek – nauczyciel matematyki z 28 letnim stażem, nauczyciel dyplomowany, z ukończonymi studiami podyplomowymi w zakresie ICT, języka obcego (j. angielski) oraz drugiego przedmiotu: informatyka dla nauczycieli
i ukończonym kursie doskonalącym „Narzędzia krytycznego myślenia”.
Czas realizacji:
Lata szkolne 2020/2021 = 2022/2023
Cel innowacji
Głównym celem innowacji jest opracowanie i wdrożenia narzędzi krytycznego myślenia w nauczania matematyki, lekcji z wychowawcą oraz popularyzacja tych narzędzi wśród nauczycieli innych przedmiotów.
Cele edukacyjne innowacji:
w stosunku do nauczycieli
- Przygotowanie merytoryczne nauczycieli.
- Rozwijanie umiejętności przygotowania narzędzi krytycznego myślenia.
- Kształtowanie umiejętności korzystania z narzędzi krytycznego myślenia.
- Tworzenia środowiska ustawicznego rozwoju konieczne jest nieustanne odpowiadanie sobie na trzy pytania:
- Co zmienić?
- W co zmienić?
- Jak spowodować zmianę?
w stosunku do uczniów
- Kształtowanie umiejętności zrozumienia materiału zamiast uczenia się go na pamięć.
- Rozwijanie umiejętności odnoszenia wiedzy zdobytej w szkole do swojego życia poza szkołą.
- Kształtowanie postawy, dzięki której wiedzą jak rozwiązywać swoje problemy, konflikty
- Znajomość narzędzi, dzięki którym mogą i przenoszą odpowiedzialność za proces uczenia się na swoje barki.
Etapy innowacji.
- Szkolenia i warsztaty w ramach zespołów przedmiotowych.
- Opracowywanie narzędzi TOCdla matematyki oraz lekcji z wychowawcą.
- Wdrażanie korzystania z narzędzi TOC w klasach IV-VIII
- Wdrażanie korzystania z narzędzi TOC na pozostałych przedmiotach
- Spotkania samokształceniowe.
- Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.
- Lekcje pokazowe z użyciem narzędzi TOC.
- Przygotowanie materiałów w formie publikacji w ramach „dobrych praktyk”.
Ewaluacja innowacji
- Analiza wyników nauczania uczniów.
- Bieżąca kontrola osiągnięć i umiejętności.
- Omawianie i doskonalenie przygotowanych narzędzi.
Załącznik: narzędzia TOC z matematyki i lekcje wychowawcze
- 1. mapy matematyczne_1
- 2. mapy matematyczne_2
- 3. przykład zmodyfikowany ambitny cel
- 4. szablon zmodyfikowany ambitny cel z opisem
Katowice, 1.09.2020