Procedura monitorowania postępów uczniów

Procedura monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów,
w tym również informowania uczniów i/lub rodziców o postępach w nauce oraz ocenach

 

I.  Przepisy ogólne:

1. Procedura dotyczy sytuacji czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

2. Procedurę wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz weryfikowania, monitorowania i oceniania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania.

3. Wszystkie formy zaplanowane przez nauczycieli są obowiązkowe, tzn. że uczeń musi je wykonać.

4. Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe treści podstawy programowej. Służyć temu mogą konsultacje indywidualne, materiały własne i ogólnodostępne pod wskazanym przez nauczyciela linkiem.

5. Prace uczniów nauczyciel przechowuje na nośniku elektronicznym lub w formie papierowej do końca roku szkolnego.

6. Pozostałe ustalenia są zgodne z dotychczas obowiązującymi kryteriami oceniania.

 

II.  Zasady i sposoby oceniania w kształceniu na odległość

Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość.

  1. Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne w sytuacji jakiej się znaleźli.
  2. Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.
  3. Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma obowiązek umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób tj. za pomocą sms lub w wersji papierowej (raz w tygodniu przygotowany pakiet materiałów edukacyjnych do odbioru w szkole za potwierdzeniem odbioru).
  4. Nauczyciele wystawiają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za: ćwiczenia, prace pisemne, prace plastyczne, dyktanda z luką, zadania kontrolne, zadanie dla chętnych i ambitnych itp. (w zależności od specyfiki danego przedmiotu).
  5. Nauczyciele mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia.
  6. Nauczyciele mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek jak zadanie powinno zostać wykonane.
  7. Nauczyciele wskazują dokładny czas wykonania zadanej pracy, termin jej odesłania przez uczniów/rodziców.
  8. Nauczyciele wskazują dokładny czas odesłania dokonanej oceny pracy ucznia wraz komentarzem.
  9. Nie wywiązanie się ucznia z obowiązku przesłania we wskazanym terminie zadania/pracy do nauczyciela, bez podania zasadnego powodu, skutkować będzie oceną niedostateczną.
  10. Uczeń ma prawo poprawy oceny niedostatecznej.
  11. Nauczyciel ma obowiązek wpisywania ocen do e-dziennika, przy czym w opisie oceny ]z dopiskiem „el”.
  12. Przy ocenie zachowania będzie brane również pod uwagę:
    1. terminowe odsyłanie prac,
    2. staranność wykonania zadań,
    3. dodatkowa praca na rzecz klasy lub szkoły (udział w konkursach, akcjach),
    4. samodzielność wykonywania zadań (prace przesyłane przez ucznia nie mogą być plagiatami).

III.    Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach.

  1. Postępy uczniów są monitorowane na podstawie bieżących osiągnięć na podstawie wykonanych m.in.: ćwiczeń, prac pisemnych, prac plastycznych i udokumentowanie jej
    w postaci załącznika, zdjęcia przesłanego np. drogą mailową lub wypełnionej karty w sposób tradycyjny oddany do szkoły.
  2. Nauczyciel może odesłać uczniom prace wymagające korekty – z opisem błędów, prace wymagające poprawy estetyki wykonania lub czytelności zapisu.
  3. Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, umieszczonych w Internecie, np. na platformach edukacyjnych.
  4. Nauczyciel informuje rodzica o postępach w nauce dziecka i otrzymanych przez niego ocenach w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela poprzez e-dziennik lub e-mail.
  5. Rodzic na bieżąco, poprzez e-dziennik lub e-mail, informuje nauczyciela o pojawiających się trudnościach w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności, wynikających ze specyfiki nauczania na odległość.

 

Katowice, 30 marca 2020 r.

Autor: Magdalena Poloczek
NA GÓRĘ