Procedura monitorowania postępów uczniów
Procedura monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów,
w tym również informowania uczniów i/lub rodziców o postępach w nauce oraz ocenach
I. Przepisy ogólne:
1. Procedura dotyczy sytuacji czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
2. Procedurę wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz weryfikowania, monitorowania i oceniania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania.
3. Wszystkie formy zaplanowane przez nauczycieli są obowiązkowe, tzn. że uczeń musi je wykonać.
4. Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe treści podstawy programowej. Służyć temu mogą konsultacje indywidualne, materiały własne i ogólnodostępne pod wskazanym przez nauczyciela linkiem.
5. Prace uczniów nauczyciel przechowuje na nośniku elektronicznym lub w formie papierowej do końca roku szkolnego.
6. Pozostałe ustalenia są zgodne z dotychczas obowiązującymi kryteriami oceniania.
II. Zasady i sposoby oceniania w kształceniu na odległość
Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość.
- Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne w sytuacji jakiej się znaleźli.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma obowiązek umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób tj. za pomocą sms lub w wersji papierowej (raz w tygodniu przygotowany pakiet materiałów edukacyjnych do odbioru w szkole za potwierdzeniem odbioru).
- Nauczyciele wystawiają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za: ćwiczenia, prace pisemne, prace plastyczne, dyktanda z luką, zadania kontrolne, zadanie dla chętnych i ambitnych itp. (w zależności od specyfiki danego przedmiotu).
- Nauczyciele mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia.
- Nauczyciele mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek jak zadanie powinno zostać wykonane.
- Nauczyciele wskazują dokładny czas wykonania zadanej pracy, termin jej odesłania przez uczniów/rodziców.
- Nauczyciele wskazują dokładny czas odesłania dokonanej oceny pracy ucznia wraz komentarzem.
- Nie wywiązanie się ucznia z obowiązku przesłania we wskazanym terminie zadania/pracy do nauczyciela, bez podania zasadnego powodu, skutkować będzie oceną niedostateczną.
- Uczeń ma prawo poprawy oceny niedostatecznej.
- Nauczyciel ma obowiązek wpisywania ocen do e-dziennika, przy czym w opisie oceny ]z dopiskiem „el”.
- Przy ocenie zachowania będzie brane również pod uwagę:
- terminowe odsyłanie prac,
- staranność wykonania zadań,
- dodatkowa praca na rzecz klasy lub szkoły (udział w konkursach, akcjach),
- samodzielność wykonywania zadań (prace przesyłane przez ucznia nie mogą być plagiatami).
III. Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach.
- Postępy uczniów są monitorowane na podstawie bieżących osiągnięć na podstawie wykonanych m.in.: ćwiczeń, prac pisemnych, prac plastycznych i udokumentowanie jej
w postaci załącznika, zdjęcia przesłanego np. drogą mailową lub wypełnionej karty w sposób tradycyjny oddany do szkoły. - Nauczyciel może odesłać uczniom prace wymagające korekty – z opisem błędów, prace wymagające poprawy estetyki wykonania lub czytelności zapisu.
- Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, umieszczonych w Internecie, np. na platformach edukacyjnych.
- Nauczyciel informuje rodzica o postępach w nauce dziecka i otrzymanych przez niego ocenach w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela poprzez e-dziennik lub e-mail.
- Rodzic na bieżąco, poprzez e-dziennik lub e-mail, informuje nauczyciela o pojawiających się trudnościach w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności, wynikających ze specyfiki nauczania na odległość.
Katowice, 30 marca 2020 r.